-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35447 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

علي(ع) در مورد منزلت خود، چه مي​فرمايد؟
آنچه از خود حضرت علي(ع) بر حسب ضرورت درباره خودش نقل شده، همگي به طور مستقيم يا غيرمستقيم حاكي از همتائي وي با قرآن كريم و رسول اكرم(ص) به استثناي مقام نبوّت تشريعي و مزاياي شريعت برخاسته از رسالت تشريعي است؛ مانند: «أنا القرآن الناطق» (ينابيع المودّة، 1 /214، ح20.)، «أنا كلام الله الناطق» (بحار/82/199)، «مالله نبأ أعظم منّي» و «مالله آية أكبر منّي» (تفسير قمي 2/401)؛ يعني بزگترين خبري كه در جهان آفرينش الهي مطرح است و همچنين بزرگترين آيت و نشان خدايي منم و از من بزرگتر موجودي در جهان امكان خلق نشده است. البته به قرينه خضوع آن حضرت(ع) در ساحت قدس نبوي، اضافي بودن حصر اين​گونه احاديث روشن خواهد شد، و مانند: هفت چيز به من عطا شد كه هيچ كس قبل از من به آنها نرسيد: 1ـ اسماء به من تعليم شد. 2ـ همچنين حكومت بين بندگان. 3ـ تفسير كتاب (قرآن كريم).4ـ تقسيم درست غنايم بين فرزندان آدم. 5ـ پس چيزي از دانش از من جدا نشد مگر آن​كه به من آموخته شد. 6ـ حرفي به من عطا شد كه از آن، هزار حرف گشوده مي‎شود. 7 ـ به همسرم مصحف و كتابي عطا شد كه علمي در آن است و هيچ​كس قبل از وي به آن نرسيده. اين عطاي ويژه​اي از طرف خدا و رسول او بود (بصائر الدّرجات، ص200، ح2).

سخن ديگري كه عليّ بن ابي​طالب(ع) از رسول گرامي(ص) درباره خودش نقل كرده اين است كه فرمود: من از رسول خدا(ص) شنيدم كه فرمود: «يا علي مَثَلُك في أمّتي مَثَل «قل هو الله أحد» فَمَن اَمَبَّك بقلبه فَكَانّما قَرأَ ثُلث القرآن و مَن أَحبّك بَقلبه و أعانك بِلِسانه فَكأنّما قرأ ثلثي القرآن ومن أحبّك بقلبه و أعانك بلسانه و نَصَرك بِيده فَكأنّما قرأ القرآن كلّه» (خصال /572، ح1، باب سبعين).

بهترين تنظير و ارزيابي انسان كامل همانا بيان همتايي وي با قرآن كريم است. آنچه در اين حديث توسط خود عليّ بن ابي​طالب(ع) از رسول اكرم(ص) بازگو شد همساني ولايت علوي با وحي الهي است. سوره توحيد: «قل هو الله أحد» به مثابه ثلث قرآن كريم است و راز اين تثليث در مباحث تفسيري و علوم قرآني طرح شده است. هر كس يك بار آن را تلاوت كند گويا ثلث قرآن را خوانده است و هركس دو بار يا سه بار آن را بخواند گويا دو ثلث يا همه قرآن مجيد را خوانده است. البته مي​توان اين تثليث را درباره علم حصولي يا حضوري به معاني آن و همچنين ره​يابي عملي به مفاد و محتواي آن سرايت داد.

اگر كسي به تمام وجود در ولايت علوي ذوب شود و با قلب و زبان و اعضا و جوارح به ياري ولايت آن حضرت(ع) مبادرت كند و در همه جهات ولايتمدار باشد گويا در خدمت همه قرآن كريم بوده است و به همه مضامين آن معتقد شده و به همه مضامين آن معتقد شده و همه به دستورهاي آن امتثال كرده است، و اگر كسي با همه هستي خود در محور ولايت حركت نكرد و تبعيض را روا داشت گويا در عمل كردن به احكام و آشنايي به حكم و اعتقاد به اصول و مباني قرآن مجيد تبعيض را جايز دانسته و به بخشي از آن بار يافته و از بخش ديگر محروم شده است.

: آية الله جوادي آملي
حيات عارفانة امام علي(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.